Podpora AWS na Ukrajině ukazuje, že technologické společnosti mohou hrát ve válce zásadní roli

S tím, jak se před rokem obrátil vzhůru nohama život milionům Ukrajinců, změnila se i představa toho, jak vnímáme ochranu státu. Ukrajinská vláda okamžitě začala bránit svoji zem a své obyvatele pomocí armády. Málo se však mluví o tom, že obranná akce probíhala i digitálně prostřednictvím obrazovek počítačů. Bylo zapotřebí zabezpečit data Ukrajiny, jakožto suverénního státu, a lidí, pro které je domovem.

Před ruskou invazí platil na Ukrajině zákon, že určitá data vlády a soukromého sektoru musejí být uchována na serverech, které se fyzicky nacházejí ve státě. Počínajícím nebezpečím byl schválen jiný, který říká, že se tato data mohou přesunout na cloudová úložiště. Ukrajinská vláda poprosila v tomto směru o pomoc. Jedním z prvních, kdo odpověděli, byla společnost Amazon Web Services (AWS).

Společnost AWS má jako největší světový poskytovatel cloudových úložišť s řešením krizí bohaté zkušenosti, navíc to nebylo poprvé, co s Ukrajinou spolupracovala. Již v přípravě na hrozící nebezpečí pomohla chránit data ukrajinských humanitárních organizací. Díky tomu byla rychle připravena bezpečně komunikovat se zástupci ministerstev v Kyjevě i představiteli spolupracujících evropských zemí. Společně vybrali optimální řešení pro Ukrajinu – AWS Snowball – odolný výpočetní a úložný hardware, který zemi pomohl zabezpečit data a umístit je na cloud.

Ukrajinský ministr pro digitální transformaci
Ukrajinský ministr pro digitální transformaci a vicepremiér Myhajlo Fjodorov

Byla to otázka jen několika dní hned na začátku invaze. Výběr AWS Snowball proběhl v úterý. V sobotu ráno již dorazilo do polského Krakova několik Snowball zařízení potřebných k přesunu dat: zařízení tvaru kvádru a velikosti příručního kufříku, na které se data zkopírují, a z nějž pak putují do cloudu. Zařízení AWS Snowball stala klíčovým nástrojem pro ochranu ukrajinských dat. Z Krakova dále putovala na Ukrajinu.

Technici AWS i zástupci jednotlivých zemí spolupracovali přes bariéru rozdílných jazyků i časových zón. Čtyři měsíce po invazi byla již přesunuta data z 27 ukrajinských ministerstev, 18 ukrajinských univerzit, největší školy, která vzdáleně vyučuje stovky tisíc vysídlených dětí, a tuctů společností soukromého sektoru.

Je důležité se zamyslet nad tím, jak jsou tato data využívána ku prospěchu ukrajinských obyvatel. Jedním z příkladů je přesun a ochrana informací o dosažených titulech a univerzitním kurikulu z ministerstva školství a vědy, který pomohl spoustě lidí při dokazování ukončeného vzdělání ke shánění práce či přestupu na jinou vzdělávací instituci.

Tento proces také pomohl studentům pokračovat v závěrečných zkouškách, a to ať už se zrovna nacházeli v Polsku, Moldavsku nebo na Ukrajině. Vědci z celé řady oborů přesunuli desítky let úsilí v podobě výzkumů a dat na cloud, aby o svá data nepřišli a měli k nim odkudkoliv přístup. V jednom případě AWS nad rámec podporuje výzkum monitorování kvality ovzduší a radiace kolem atomových elektráren blízko ohnisek konfliktu.

Digitalizace pozemkového rejstříku zajistila státu kontinuitu. Společnost AWS pomohla státnímu pozemkovému katastru vyvinout automatizovaný systém, skrz který mohou občané vzdáleně přistupovat k informacím o oblastech, kde se nacházejí jejich nemovitosti, k  polohám a profilům.

Uchování těchto dat je klíčové jednak pro ty, kdo investovali své životní úspory do nemovitostí, ale i pro budoucí rekonstrukci ukrajinských měst a vesnic. Dostupné materiály pomohou znovu postavit malá sousedství i velkoměsta, jelikož jsou k dispozici spolehlivé doklady o tom, kdo, kde a co vlastní.

Běžný provoz to není, bezproblémový ano

Soukromé podniky zaznamenaly podobné klady zmíněného řešení. Největší ukrajinská soukromá banka PrivatBank, která obsluhuje 40 procent ukrajinské populace, v průběhu války přesunula všechny své operace do cloudu. To je 270 aplikaci a čtyři petabajty klientských dat umístěných na 3 500 serverech na Ukrajině, na jejichž bezpečné migraci spolupracoval technický tým banky s AWS. Povedlo se jim to za méně než 45 dní.

Podle vedoucího IT oddělení PrivatBank Mariusze Kaczmarka bylo důvodem tohoto kroku „omezení závislosti na hardwaru umístěném v různých regionech Ukrajiny, které byly zničeny během války“. Ale až konflikt skončí, Kaczmarek nevidí důvod k návratu. „V tomto režimu hodláme fungovat i nadále,“ uvedl v příspěvku na síti LinkedIn. Klienti PrivatBank mají nyní přístup ke svým penězům a službám banky online. I když to není zrovna „běžný provoz“, mohou se svými penězi bez problémů zacházet. A totéž platí i pro ukrajinskou vládu.

Navzdory materiálním škodám může vláda sloužit svým občanům. To se v případě mnoha válek nebo přírodních katastrof nepodařilo. Když se lidé a vlády pustili do obnovy země, často byli nuceni začít téměř od nuly. To je důvodem, proč jsou v dnešních válkách jedním z cílů právě data a zároveň jsou jednou z životně důležitých položek, které je třeba chránit. Všechna tato data, která jsou nyní bezpečně uložena v cloudu, se týkají lidských životů a udržují přehled o národu, který se jednou vrátí do svých domovů.

„Zvykli jsme si předpokládat, že takhle to prostě ve válce chodí – všechno je zničené a vy musíte začít znovu od nuly,“ řekl Liam Maxwell, ředitel týmu Government Transformation v divizi AWS pro veřejný sektor a dobrovolník, který se podílí na úsilí AWS o pomoc Ukrajině. „Díky migraci do bezpečí cloudu se mohou Ukrajinci spolehnout, že se vláda může soustředit na vítězství i po válce bude moci plnit své závazky vůči nim,“ myslí si.

„Ode dne, kdy jsem začal spolupracovat s týmem AWS, na mě udělalo dojem jejich mimořádné zaměření na pomoc ukrajinskému lidu a zajištění toho, aby naše vláda mohla pokračovat v práci navzdory vnějšímu narušení,“ řekl Vadym Prystajko, ukrajinský velvyslanec ve Spojeném království. „Úžasné je také to, že v reakci na naše okamžité potřeby jsme nikdy neztratili ze zřetele budoucnost a budování lepší Ukrajiny rozšířené o nové, špičkové cloudové technologie,“ dodává.

Back Zpět